Pátek 15. 5. 2015,
Přestože mám k dispozici pouze informace z tiskových zpráv, je zřejmé, že úspěšnost žáků se oproti roku 2014 zlepšila. V loňském roce bylo v řádném termínu neúspěšných 18,7 % oproti letošním 15,7 % žáků.
Výsledky maturit jsou především důležité pro samotné žáky, a proto by neměly být zneužívány k unáhleným a nepromyšleným změnám v systému. Přesto je zřejmých několik trendů.
Pro gymnazisty je úspěšnost samozřejmostí, a pokud nepřejdeme na elektronickou formu s možností dosažení vyšší úrovně, viz elektronické testy NIQES nebo PISA, pak tato zkouška za daných podmínek není motivační a ztrácí smysl.
Maturitní zkouška je individuálním výsledkem práce každého žáka, a tak i přes nedokonalost dnešního systému nemůže být zneužívána pro účely hodnocení školy a vytváření pomyslných žebříčků. Není možné, aby MŠMT zveřejnilo tzv. neúspěšné školy. Vyvození důsledků a práce na zlepšení, to je především úkol pro školy samotné. Je to úkol pro zřizovatele a pro Českou školní inspekci, která samozřejmě s výsledky maturitních zkoušek pracuje a zahrnuje je do hodnocení. Pokud chce ministerstvo přijmout legislativní opatření, pak ať zavede zpět do zákona povinnou autoevaluaci, jejíž součástí by musely být výsledky maturit.
Ke špatným výsledkům v němčině mohu dodat jediné. Jako učitelka cizího jazyka vím, že kde není dostatečná motivace, tam nejsou výsledky. Pane ministře, souhlasím s vámi, že němčina je krásný a užitečný jazyk, ale na rozdíl od angličtiny se bez něj (bohužel) naši maturanti obejdou a oni to již dnes dobře vědí. Ke studiu angličtiny je motivace mnohem větší, ale i u ní je ještě co zlepšovat.
Michaela Šojdrová, © 2024 · Všechna práva vyhrazena | Ochrana osobních údajů | RSS kanál | Změnit nastavení cookies