Neděle 2. 2. 2014,
Máme rok na to, abychom našli řešení, aniž bychom snižovali nároky na kvalifikaci. Řešením není snížení nároků na studium.
Všichni učitelé podmínky pro výkon své profese znají deset let. Obecně platí, že to je dostatečná doba na to, aby si doplnili potřebnou kvalifikaci.
Před 10 lety se také schválila výjimka pro učitele, kteří v době nabytí účinnosti zákona měli 50 let a učili alespoň 15 let, ti se považovali za plně kvalifikované a to i přesto, že nebyli absolventi příslušného studia. Přesto zůstává i dnes přes 10 000 učitelů, kteří by měli jako nekvalifikovaní odejít.
Domnívám se, že přestože odpovědnost je především na učitelích, měli by být vytvořeny podmínky pro to, aby ti, kteří učí dobře, odejít nemuseli.
Řešení se nabízí jednak v lepší spolupráci s vysokými školami a to druhé řešení je v rozšíření kompetencí na ředitele školy pro udělení výjimky. Především by vysoké školy měli nabídnout tolik míst ke studiu, aby žádný z učitelů nebyl odmítnut, bude-li mít snahu si kvalifikaci doplnit. Toto opatření by mělo s fakultami vyjednat ministerstvo školství. Bude-li oboustranná vůle, cesta se najde.
Dalším možným a podle mne vhodným krokem by bylo, aby ředitel školy mohl rozhodnout o udělení výjimky pro ty učitele, kteří výjimku v roce 2005 nemohli využít, protože nesplnili podmínky například o 5 let (buď v té tobě učili kratší dobu a nebo byli mladší než 50 let). Ředitel školy by měl mít možnost se rozhodnout, zda chce hledat nového učitele anebo si ponechá zkušenou učitelku. V tomto případě by měl mít možnost s ní uzavřít smlouvu i na dobu určitou.
Toto opatření se neobejde bez změny zákona a tato změna by mohla být časově omezen, to znamená například do konce roku 2015. Do té doby by se situace měla vyřešit. Ti, o které ředitel má zájem, dostanou výjimku a budou učit, někteří zahájí studium a někteří třeba i odejdou.
V každém případě bude nutné znovu se podívat na to, zda je zákon dostatečně flexibilní a nevytváří zbytečné bariéry pro možnost využívání kvalitních pedagogických kapacit napříč stupni.
Michaela Šojdrová, © 2024 · Všechna práva vyhrazena | Ochrana osobních údajů | RSS kanál | Změnit nastavení cookies