Pondělí 7. 11. 2016, Michaela Šojdrová
V minulém díle jsem Vás informovala o práci na revizi směrnice EU o audiovizuálních mediálních službách. Revize (novela) této směrnice je nyní jedním z nejvýznamnějších projednávaných unijních předpisů v Evropském parlamentu a má obrovský dopad na každodenní život občanů Unie.
K legislativní zprávě o novele této směrnice se v Evropském parlamentu sešlo přes tisíc pozměňovacích návrhů a nyní se z těchto návrhů bude v Parlamentu vytvářet kompromisní text. Pojďme se nyní zaměřit na jedno z témat, které je v rámci audiovizuální směrnice velmi zásadní: reklama a její omezení.
Současné znění směrnice mimo jiné stanoví v pravidlech pro reklamu tzv. „hodinový režim“. Ten spočívá v tom, že podíl reklamních šotů a šotů teleshoppingu v televizi nesmí v průběhu jedné hodiny překročit 20 %, tj. 12 minut.
Komise nyní navrhuje hodinový režim nahradit režimem „denním“, který má dle jejího vyjádření umožnit provozovatelům vysílání větší flexibilitu při používání reklamy v televizním vysílání. Denní režim spočívá v tom, že podíl televizních reklamních šotů a šotů teleshoppingu nesmí překročit 20 % v době mezi 7:00 a 23:00 hod.
Zpravodajky legislativní zprávy v Parlamentu se návrh Komise ve svém pozměňovacím návrhu rozhodly zpřísnit o ustanovení týkající se omezení reklamy v hlavním vysílacím čase (prime time). Dle názoru kolegyň zpravodajek by návrh Komise za současného znění mohl vést ke kumulaci přílišného množství reklamy v hlavním vysílacím čase. Zpravodajky proto navrhují souběžně stanovit, že podíl reklamy a teleshoppingu nesmí překročit 20 % též v hlavním vysílacím čase, tj. v době mezi 20:00 – 23:00 hod.
Já osobně nevidím přínos pro diváka v této větší flexibilitě reklamy, proto podporuji zachování limitu alespoň v hlavním vysílacím čase. Reklama v prime time je dle mého názoru pro diváky rušivá, navrhla jsem vlastním pozměňovacím návrhem text dále upřesnit.
Text návrhu novely směrnice jsem upravila tak, že začátek prime time se rozšiřuje z osmé hodiny večerní na sedmou hodinu (tj. prime time od 19:00 – 23:00 hod.). Důvodem pro podání mého pozměňovacího návrhu je skutečnost, že hlavní vysílací čas je vnímán napříč členskými státy odlišně. Představme si například hlavní vysílací čas v České republice oproti hlavní vysílací špičce v jižních státech Evropy. Když diváci u nás doma zasedají k televizorům, obyvatelé jižních států obvykle ještě ani nezačali připravovat večeři. A naopak, český divák již začátkem noci televizní křeslo opouští, zatímco italské či španělské děti se stále dívají na pohádky.
I z tohoto příkladu je zřejmé, že konstrukt prime timu není optimální a měli bychom najít řešení, které i při větší flexibilitě pro vysílání reklamy, nebude pro diváka rušivé.
Aspektů týkajících se reklamy je v návrhu směrnice samozřejmě více, nicméně výše uvedený bod na jednáních s kolegy v Parlamentu stále vyvolává horké debaty.
Příští týden poreferuji o dalším kontroverzním bodu v návrhu novely směrnice – podpoře evropských děl v katalogu poskytovatelů audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání.
Odkazy na relevantní legislativu:
Současná směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/13/EU ze dne 10. března 2010 o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících poskytování audiovizuálních mediálních služeb (směrnice o AVMS):
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=celex:32010L0013.
Návrh revize směrnice o AVMS: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:52016PC0287&from=EN.
Návrh legislativní zprávy Evropského parlamentu o návrhu revize směrnice o AVMS: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+COMPARL+PE-587.655+02+DOC+PDF+V0//CS&language=CS.
Michaela Šojdrová, © 2024 · Všechna práva vyhrazena | Ochrana osobních údajů | RSS kanál | Změnit nastavení cookies