Michaela Šojdrová o podnikání a inovacích

Pondělí 14. 9. 2015,

Europoslankyně Michaela Šojdrová v diskusním pořadu Českého rozhlasu "Zaostřeno" hovoří o výchově k podnikání. Debata navazuje na aktuální přijetí parlamentní zprávy o podpoře podnikání mladých prostřednictvím vzdělávání a odborné přípravy.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Miliony mladých lidí v Evropě jsou bez práce a situace se lepší jen pomalu. Jedním z řešení by podle europoslanců mohlo být, kdyby absolventi místo čekání na volné pracovní místo začali sami podnikat. Podle průzkumů společnosti Ernst & Young v nejvyspělejších zemích světa by chtěly mít vlastní firmu dvě třetiny mladých lidí. Podnikatelem se ale člověk nerodí, i proto Evropský parlament vyzývá, aby se lidé podnikat učili, a to už ve škole. Jak taková výchova k podnikání vypadá? Jsou české vysoké školy tvůrčím prostředím? Jaké potřebuje evropský trh práce reformy? O tom všem budeme diskutovat v pořadu Zaostřeno, který vysíláme přímo z Evropského parlamentu ve Štrasburku. U poslechu vás vítá Viktor Daněk.

Ještě než se dostaneme k debatě, podívejme se na české vysoké školy a mezi mladé vědce a podnikatele. Začneme v podnikatelském inkubátoru InovaJET při pražském ČVUT.

 

Jana HODBOĎOVÁ, vedoucí, InovaJET

--------------------

Pro nás je nejd..., velmi důležitý ten podnikatelský záměr, se kterým přijdou, a pokud ten podnikatelský záměr je zaměřen na nějakou technologii, nějakou inovaci, a ten tým, který zatím je, vypadá velmi zajímavě, tak jsme schopni v nějakých fázích ho podpořit také, ale vždycky by tam měl být nějaký člen z ČVUT.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Teď jsme vešli do jedné ze dvou zasedacích místností, které tady máte. Co všechno vlastně svým klientům nabízíte? Jakou podporu od vás mohou získat?

 

Jana HODBOĎOVÁ, vedoucí, InovaJET

--------------------

Tak, to fyzické zázemí, které jste zmínil, je jenom jednou ze složek. Primární pro nás je podpora vlastně v rámci toho byznysu, jejich samotného. Protože tu technickou stránku většinou oni mají zmáknutou dobře, nebo velmi dobře, ale s podnikáním jako takovým moc zkušeností nemají. My přímo firmy nefinancujeme, ale pomáháme získat klasické investory.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Vysvětluje Jana Hodboďová, vedoucí InovaJETu. Můžeme se na nějakou z vašich firem, které tady sídlí, jít podívat?

 

Jana HODBOĎOVÁ, vedoucí, InovaJET

--------------------

Podíváme se do firmy Synetech. Jednatel této firmy je Vratislav Zima, takže pojďme za nima.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Můžete mi představit vaši firmu? Co všechno děláte, jak to vypadá?

 

Vratislav ZIMA, jednatel firmy Synetech

--------------------

Naše firma se zabývá vývojem mobilních aplikací, především. Děláme svůj vlastní start-up a je to taková malá krabička, která slouží jako novodobej jukebox, tady ten jukebox se vlastně umístí do restaurací, barů, kamkoliv prostě, kde je nějaký zázemí pro to, aby mohla hrát ta hudba, a pak návštěvníci, který přijdou do toho baru, tak si vezmou svůj mobilní telefon, stáhnou si naši aplikaci, a můžou si přehrávat písničky jako na klasickým jukeboxu. Takže oni prakticky přes mobil si objednaj hudbu, kterou chtěj poslouchat. S tím nápadem přišel kolega, prapůvodně, kterej tady není. Tady má sedět. Ale ...

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Po kolegovi tady zbyl jenom ručník na židli.

 

Vratislav ZIMA, jednatel firmy Synetech

--------------------

Jenom ručník.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Můžeme se na ten váš jukebox podívat? Je to něco, co existuje už fyzicky?

 

Vratislav ZIMA, jednatel firmy Synetech

--------------------

Je to něco, co tady přímo stojí na tom stole, co vlastně už funguje. Takhle nám to hraje, tady je ta naše krabička, to je celý vlastně, co to potřebuje, je připojení k internetu. To znamená pro návštěvníka baru, že přijde do toho baru, připojí se na wi-fi, stáhne si tu naši aplikaci, otevře ji a potom si může říct, dobrý, tak já chci poslouchat něco jinýho, takže si pustí za jeden kredit písničku, kterou chce slyšet on. Ty písně vlastně se dávají pod sebe do fronty, takže jako třeba deset lidí najednou to může pustit a zařadí se jim to podle toho, kdo první tam vlastně přišel a dal tu písničku, tak se jim to seřadí.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

S Vratislavem Zimou jsme si zahráli na DJe. Kolik jste tak s tím už vydělali? V jaké jste fázi?

 

Vratislav ZIMA, jednatel firmy Synetech

--------------------

My jsme v rané fázi, jsme spíš investovali, než vydělávali, ale pořád tomu věříme, máme poměrně dobrou odezvu těch uživatelů, máme jeden testovací podnik, kavárnu Do Větru, takže tam si to můžou posluchači přijít vyzkoušet.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Neuvažovali jste i nad tím, hledat i trochu v jiných zdrojích? Nějaké dotace, státní podpory a podobně? Hledal jste něco takového na internetu?

 

Vratislav ZIMA, jednatel firmy Synetech

--------------------

Zatím ne. Ono je to těžký. Co tak jakoby jsem zaslechl od ostatních kolegů, který to řešili, tak museli jít za další firmou, která jim pracuje, celkově ty dotace jsou poměrně komplikovaný nějakým způsobem získat.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Vysvětluje Vratislav Zima, jednatel společnosti Synetech.

Podnikatelský inkubátor InovaJET je součástí Inovačního centra ČVUT, které se zabývá širší spoluprací mezi zaměstnavateli a univerzitou. Ředitelem Inova centra ČVUT je Vladimír Zadina.

 

Vladimír ZADINA, ředitel Inovačního centra ČVUT

--------------------

Inova centrum ČVUT je tady v podstatě na tři činnosti, zprostředkováváme nějaký zakázkový a kolaborativní výzkum pro, pro univerzitu, poté v podstatě to, co se prodá, nebo co se vyzkoumá v rámci ČVUT, tak se snažíme prodat, to je takzvaný technologický transfer, a třetí činnost je provoz podnikatelského inkubátoru.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Mají studenti možnost zapojit se do těch různých výzkumných projektů, které tady provádíte?

 

Vladimír ZADINA, ředitel Inovačního centra ČVUT

--------------------

Tak samozřejmě. Určitě můžu zmínit třeba Fakultu dopravní, která má v těch svých vyšších stupních vzdělávání už takzvanou projektovou výuku, kdy v podstatě se drží od začátku nějakých konkrétních projektů, jejich podněty přicházejí právě z průmyslu.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

A kdybysme to vzali tak obecně, myslíte, že v praxi to funguje dobře? Funguje to tak, jak by to podle vás fungovat mělo?

 

Vladimír ZADINA, ředitel Inovačního centra ČVUT

--------------------

Ta systémová podpora na českých univerzitách je relativně mladá, mladá disciplína, takže bohužel úplně ne všechno, co funguje v západní Evropě, může fungovat v České republice, už vzhledem k nějakým socioekonomickým a kulturním rozdílům.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Dodává ředitel Inova centra Vladimír Zadina. Zkušenost ze zahraniční univerzity má začínající podnikatel Václav Matoušek, doktorát z chemie si přivezl z prestižního švýcarského institutu ETH Zürich.

 

Václav MATOUŠEK, podnikatel, absolvent švýcarského institutu ETH Zürich

--------------------

Ve Švýcarsku existuje celá řada různých fondů, venture kapitálových fondů, které se zaměřují konkrétně na tu moji oblast chemie, biotechnologií, a těchto nanotechnologií. Já se, upřímně řečeno, ne příliš orientuju v té české sféře, ale mám ten pocit, že tady není takové zastoupení fondů, které se výhradě zaměřují na tento obor. Česko je spíš známé svojí strojírenskou technologií, IT.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Václav Matoušek ve své firmě CF Plus Chemicals vyrábí fluorované organické sloučeniny podle svého patentu, které mají využití v medicíně nebo při výrobě šetrnějších prostředků k ochraně rostlin. Krom toho ale vyrábí i jednu didaktickou pomůcku nazvanou Chemie a světlo. Skrytého pedagoga v sobě nezapírá.

 

Václav MATOUŠEK, podnikatel, absolvent švýcarského institutu ETH Zürich

--------------------

Jsou, řekněme, ještě o krok dál, než jsou běžné pyrotechnické pokusy. Nechat něco hořet, to je taková ta chemická klasika, ale svítící roztoky se dají použít k demonstraci celé řady zajímavých jevů, které jsou ale velmi důležité. Například katalýza, vliv teploty na rychlost chemické reakce a podobné věci, které se běžně vysvětlují ve výuce, ale vysvětlují se většinou teoreticky.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Můžeme se teda na Chemii a světlo podívat? Jak, jak ten školní kit vypadá?

 

Václav MATOUŠEK, podnikatel, absolvent švýcarského institutu ETH Zürich

--------------------

Určitě. Ta souprava je tady v podobě plastového elegantního kufru, je tady kompletní vybavení, které potřebuje učitel k tomu, aby mohl provádět ty atraktivní pokusy hlavně z oblasti luminiscence. Máme tady fluorescenční barviva.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Pak jsem tadyhle viděl i nějaké zkumavky ...

 

Václav MATOUŠEK, podnikatel, absolvent švýcarského institutu ETH Zürich

--------------------

To jsou Erlenmayerovy baňky, to nejsou zkumavky.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

A, pardon.

 

Václav MATOUŠEK, podnikatel, absolvent švýcarského institutu ETH Zürich

--------------------

Já vás opravím. Máme tady gely, fluorescenční gely, které jsou vlastně založeny na bázi síťovaných hydrogelů. A s nimi se dá demonstrovat celá řada zajímavých věcí, které souvisejí s molekulární strukturou polymerů. Myslím si, že to učitelům může vystačit na dlouhou dobu. Tady je ta velká výhoda, že to všechno má víceméně naservírované na stříbrném tácu.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Od začínajících českých podnikatelů jsme se teď přesunuli zpátky do Štrasburku, do Evropského parlamentu. Mluví se v něm o dvou zprávách, které se zabývají pracovním uplatněním nejen mladých lidí. Zpravodajkami obou dokumentů jsou české europoslankyně, které tady teď se mnou také sedí ve studiu. Jsou jimi Martina Dlabajová zvolená za hnutí ANO, dobrý den.

 

Martina DLABAJOVÁ, europoslankyně /nestr. za ANO/

--------------------

Dobrý den.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

A Michaela Šojdrová z KDU-ČSL. Dobrý den.

 

Michaela ŠOJDROVÁ, europoslankyně /KDU-ČSL/

--------------------

Dobrý den, zdravím také všechny posluchače.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Já ještě dodám, že hnutí ANO v Evropském parlamentu je součástí Aliance liberálů a demokratů pro Evropu a KDU-ČSL patří do Evropské lidové strany. Paní Dlabajová, neztrácí Evropa dech v porovnání s rychle rostoucími světovými ekonomikami?

 

Martina DLABAJOVÁ, europoslankyně /nestr. za ANO/

--------------------

Já ten dech stále ještě mám. A myslím, že všichni mí kolegové jej mají. A hlavně doufám, že i po schválení našich dvou zpráv je budou mít i mladí lidé v Evropě, protože o ty se dnes bojím nejvíc. Dneska v Evropě je skoro třináct milionů nezaměstnaných osob více jak po dobu jednoho roku, takže například dlouhodobá nezaměstnanost je to, co musíme řešit jako první. A velký problém je samozřejmě nezaměstnanost mladých, která je hlavně v některých zemích, hlavně v zemích jižní Evropy, třikrát tak vyšší, než je průměrná celková nezaměstnanost, a to je podle mě ten největší problém. Takže pokud se nám podaří dobře motivovat mladé lidi a nastavit jejich budoucnost, tak ten dech neztratíme.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Česko patří v tom ukazateli nezaměstnanosti naopak spíše k evropským premiantům, nicméně příklad Irska před lety nám ukázal, že i tygr se může rychle dostat do problémů. Myslíte, že tohle by mohlo potkat i Česko?

 

Martina DLABAJOVÁ, europoslankyně /nestr. za ANO/

--------------------

Já si spíš myslím, že bychom měli na reformy trhu práce, na reformy, které jsou potřeba, myslet včas, protože každá taková reforma vyžaduje určitou dobu, a to, co dnes se nám podaří začít měnit, tak uvidíme na mladých lidech až třeba za deset let. Takže tam nesmíme ten dech ztrácet. Nesmíme polevovat v tom, abychom změny dopředu plánovali, abychom například hledali, jaké uplatnění vůbec potřebujeme na trhu práce, jaké jsou dovednosti, které vyžaduje trh práce, jakým směrem se ubírá a jaká má být flexibilita mladých lidí a vůbec i, i jejich osobního přístupu ke kariéře. A to musíme plánovat dostatečně dopředu. Takže tady jde spíše o čas.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Zmínila jste mladé lidi. Paní Šojdrová, myslíte si, že mladí podnikatelé mohou pomoci vyřešit tento problém nezaměstnanosti mladých v Evropě?

 

Michaela ŠOJDROVÁ, europoslankyně /KDU-ČSL/

--------------------

Tak, podnikání mladých je jistě jedním z řešení, protože spoléhat se jen na to, že se každý někde zaměstná, to rozhodně nestačí. Především každý podnikatel je zase potenciálním zaměstnavatelem, takže je nezbytné, aby mladí lidé už v rámci vzdělávání získávali podnikatelské dovednosti, to, čemu říkáme smysl pro iniciativu a podnikavost. My dneska víme, že zhruba čtyřicet pět procent mladých lidí v Evropské unii, kteří jsou někde na konci svého vzdělávání, je ochotných a má zájem podnikat. Myslím si, že takovéto lidi je třeba podpořit, dát jim potřebné kompetence, aby se nebáli jít do rizika a zároveň aby cítili podporu ze strany společnosti. Že podnikání je něco, co je dobré, žádoucí a co se vyplácí. Takže vy jste zmínil, že Česká republika má poměrně slušná čísla v nezaměstnanosti, patříme mezi země s nejnižší nezaměstnaností právě mladých lidí, to je částečně dané tím, že český pracovní trh není nasycen zejména vysokoškolskými profesemi. Čili my máme zhruba pět, šest procent nezaměstnaných vysokoškoláků, a to se velmi brzy bude měnit. Tak, jak přichází silné ročníky z vysokých škol. Protože my jsme zdvojnásobili počet vysokoškolských studentů.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Říká Michaela Šojdrová, paní Dlabajová, souhlasíte s tím, že v příštích letech tady hrozí přetlak absolventů vysokých škol?

 

Martina DLABAJOVÁ, europoslankyně /nestr. za ANO/

--------------------

Já jsem pro to, aby si každý plnil své sny, takže pokud má někdo sen studovat na vysoké škole, získat určitý diplom, tak budu první, která mu jej bude pomáhat plnit, ale myslím si, že bychom měli lépe plánovat, jaké potřeby má trh práce a co opravdu potřebují zaměstnavatelé, kam se ubírá a snažit se takhle motivovat mladé lidi. To znamená, já podporuju například osobně spoustu aktivit, kde se prezentuje technické vzdělávání, technické obory, kde mohou děti už ze základních škol dokonce navštívit podniky, vidět v praxi, jak funguje takový podnik, jak funguje výroba, ale vidět i různé jiné profese. Myslím si právě, že to, že se, že dopomůžeme, a to jsou iniciativy, které my osobně děláme, i společně s kolegyní, že pomůžeme nahlédnout těm mladým lidem do pracovního prostředí, tak jim pomůžeme utříbit si i názor na to, co by chtěli v budoucnu dělat.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Ve vaší zprávě se na několika místech píše, že tady vzniká nový problém příliš kvalifikované pracovní síly. Dá se něco takového vůbec řešit?

 

Martina DLABAJOVÁ, europoslankyně /nestr. za ANO/

--------------------

Víte co, je to velký problém, protože v současné době každý třetí zaměstnanec v Evropské unii je buď příliš kvalifikovaný, anebo příliš málo kvalifikovaný. Vzhledem k tomu, že některé zásady pracovního trhu zůstaly ještě z dob našich pradědečků, tak my musíme opravdu pracovní trhy v Evropské unii přizpůsobit novým požadavkům a musíme být flexibilnější. A musí tam být jak flexibilita pracovního trhu, tak na druhé straně flexibilita té individuální osobní kariéry. Takže už to nemůže být otázka toho, že je někdo překvalifikovaný nebo naopak málo kvalifikovaný, ale musí existovat i takzvaná profesní mobilita. I proto vítám to, že se pracuje na otázkách podnikavosti mladých lidí, už od raného věku, protože ta podnikavost, a to je opravdu něco jiného než podnikání, podnikavost a ta kreativita, ta flexibilita, kterou učíme mladé lidi, je právě to, co může jim dát možnost mobility profesní kariéry.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Paní Šojdrová, kdy se tak dá vlastně začít učit podnikání?

 

Michaela ŠOJDROVÁ, europoslankyně /KDU-ČSL/

--------------------

Tak, především bych chtěla upřesnit, že si nemyslíme, že školy připraví, vychovají podnikatele, ale vychovávají lidi k podnikavosti, my říkáme, že jsou takzvané průřezové kompetence, které se děti učí od mateřské školy. To je taková tvořivost, samostatnost, ochota jaksi zkoušet nové věci, být nápaditý, kreativní, inovativní. To jsou průřezové kompetence. A pak jsou konkrétní dovednosti, které se začínají učit od základní školy, a to jsou ICT kompetence, čili informační a komunikační, pak jsou to kompetence finanční gramotnosti a jazykové gramotnosti, to jsou takové ty nové, které se přidávají k těm klasickým, tak jak je zná kompetenční rámec Evropské unie. Já bych jenom k tomu chtěla dodat, že Česká republika je na tom velmi dobře, protože naši žáci právě v těchto gramotnostech, kterých jsem se zmínila, patří mezi země s nejlepšími výsledky v rámci OECD. Takže když se budu dívat na to, jaký základ mají naši žáci právě v těchto kompetencích, které konstatuje Evropský parlament ve své zprávě, že jsou zásadní pro to, aby v podnikání člověk mohl uspět, tak myslím si, že ten start tady máme. Ale pak určitě je potřeba dodávat ty další kompetence, které se budou právě týkat zakládání firem a podmínek, které nabízí třeba legislativa. A tady už se dostáváme zase do úzkých míst, protože to už nesouvisí jenom se vzděláváním, ale s celkovými podmínkami ve společnosti, jaké jsou bariéra, anebo naopak příležitosti pro zakládání nových firem a pro jejich úspěšnost.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Michaela Šojdrová říká, že na té startovní čáře jsou na tom české školy poměrně dobře. Myslíte si, že opravdu české školy jsou prostředím, které nabádá ke kreativitě, k tomu tvoření?

 

Martina DLABAJOVÁ, europoslankyně /nestr. za ANO/

--------------------

Víte, já mám teď velmi silnou osobní zkušenost, protože jsem začala od začátku tohoto roku pracovat na projektu pro mladé motivované lidi, mladé motivované studenty. A to věkové rozmezí je osmnáct až dvacet pět let, takže se v podstatě setkávám hlavně s vysokoškoláky nebo čerstvě vystudovanými vysokoškoláky. A já jsem, musím říct, nadšená z toho, jaké máme mladé lidi v České republice, jak jsou kreativní, jak jsou flexibilní, jaký mají smysl i pro zodpovědnost a jak si uvědomují, že vlastně oni jsou ti, kteří jsou zodpovědní za svou budoucí kariéru a za to, co budou ve svém životě dělat. Pokud Evropa bude přehnaně starostlivá máma, tak, a nebude je učit ty dovednosti, které budou potřebovat k životu, tak sice se budou možná mít dobře nějakou dobu, ale nebudou ani hrdí sami na sebe za to, co dokázali. Takže já díky tomu projektu, na kterém pracuju, ten projekt se jmenuje Proč by ne, potkávám úžasné mladé lidi z českých vysokých škol, ten projekt bych chtěla rozšířit i do ostatních evropských zemí, teď na tom intenzivně pracujeme, takže budu mít i to srovnání, a zatím s těmi českými mladými jsem velmi spokojena.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

A kdybyste měly, dámy, jmenovat na závěr nějakou konkrétní reformu, naopak, kterou by české školství zasluhovalo, co by se tady mělo změnit pro to, aby v té budoucnosti České republice neujel vlak na tom pracovním trhu?

 

Michaela ŠOJDROVÁ, europoslankyně /KDU-ČSL/

--------------------

Jestli můžu začít, díváte se ...

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Paní Šojdrová.

 

Michaela ŠOJDROVÁ, europoslankyně /KDU-ČSL/

--------------------

... na mě. Já myslím, že z mnoha ohlasů, které mám, platí jedno. My nepotřebujeme nějakou úplně novou reformu, musíme pracovat se systémem, který je nastavený, je nastavený dobře, my ho musíme zlepšovat, a to, co potřebujeme nutně, je přidat praxi, praxi, praxi. Od všech oborů, zejména pedagogických, vysoké školy stejně tak, musí daleko více být v kontaktu s podnikovou sférou a vědět, co zaměstnavatelé, odborná sféra, očekává od jejich absolventů.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

Martina Dlabajová, je podle vás zapojení firem to hlavní, co českým vysokým školám chybí? Nebo obecně školství?

 

Martina DLABAJOVÁ, europoslankyně /nestr. za ANO/

--------------------

Já bych určitě zlepšila, posílila právě důvěru a partnerství. Musí tam vzniknout automatická důvěra. Těch spoluprací a nádherných projektů je celá řada. Jsou úžasné, jsou neskutečné. Některé projekty, které vidíte v České republice, mě vždy nadchnou, jak úžasně některé školy spolupracují s podniky. Ale není to systematické. Ten, ta spolupráce, ta důvěra musí být systematická. A jedno moje takové tajné přání, které jsem vložila i do, do své zprávy, je to, že bych si přála, aby tak, jak jsou zodpovědní sociálně, společensky zodpovědní podnikatelé, tak aby tak společensky zodpovědné byly i vzdělávací instituce, školy, a i vysoké školy. Aby byly společensky zodpovědné za tu mladou generaci, kterou vychováváme.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

A touto optimistickou výzvou také končí dnešní pořad Zaostřeno, ve kterém jsme mluvili o podnikání a inovacích. Hostem pořadu byly europoslankyně Martina Dlabajová, děkuji, na slyšenou.

 

Martina DLABAJOVÁ, europoslankyně /nestr. za ANO/

--------------------

Děkuji, na slyšenou, hezký den.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

A Michaela Šojdrová. Na slyšenou.

 

Michaela ŠOJDROVÁ, europoslankyně /KDU-ČSL/

--------------------

Děkuji a hezký den.

 

Viktor DANĚK, moderátor

--------------------

A od mikrofonu se loučí a příjemný poslech dalších pořadů Českého rozhlasu Plus přeje Viktor Daněk.

 

Pořad byl odvysílán na stanici ČRo Plus 10. 9. 2015


KDU-ČSL

Michaela Šojdrová, © 2024 · Všechna práva vyhrazena | Ochrana osobních údajů | RSS kanál | Změnit nastavení cookies

Hexadesign