Klíčové události ze zasedání EP ve Štrasburku

Pátek 15. 2. 2019,

Tisková zpráva poslanců Evropského parlamentu za KDU-ČSL

15. 2. 2019, Štrasburk/Praha

Šojdrová: Ochrana zvířat během přepravy v rámci EU i mimo ni

V Evropské unii již platí pravidla na ochranu zvířat během převozu. Evropský parlament  14. února odhlasoval usnesení, které vyzývá k jejich důslednějšímu vymáhání, navrhuje sankce a omezení dlouhých transportů.

Michaela Šojdrová se na plénu, k tomuto velmi citlivému společenskému tématu vyjádřila v diskusi: „Již dnes platí v rámci Evropské unie přísné normy a předpisy, které upravují podmínky přepravy zvířat. Z tohoto pohledu si myslím, že bychom měli dbát spíše na řádnou implementaci již stávajících právních předpisů a provádění důsledných namátkových kontrol. Jsem přesvědčena, že je tento přístup daleko užitečnější a zodpovědnější, než abychom přikročili k přijetí dalších předpisů. Jako nejvíce sporný bod tohoto návrhu považuji to, že v případě nesplnění norem EU třetími zeměmi může dojít k zákazu přepravy zvířat.

Podle Šojdrové by takový zákaz mohl velmi poškodit evropský zemědělský a potravinářský sektor, včetně např. českého vývozu skotu do Turecka apod.

Svoboda: Europoslanci schválili dohodu o volném obchodu a ochraně investic mezi EU a Singapurem

Europoslanci ve sředu 13. února 2019 schválili dohodu o volném obchodu (FTA) se Singapurem, která byla sjednána již v roce 2013 a podepsaná během summitu ASEM v říjnu 2018 v Bruselu.

„Jde o první komplexní obchodní smlouvu, kterou EU uzavírá s členem Sdružení národů jihovýchodní Asie (ASEAN) a do budoucna by měla sloužit jako základ pro spolupráci s dalšími zeměmi jihovýchodní Asie,“ vysvětluje europoslanec a předseda právního výboru EP Pavel Svoboda (KDU-ČSL). 

Dohoda o volném obchodu, pro kterou vyslovili poslanci souhlas poměrem hlasů 425 (pro): 186 (proti): 41 (zdrželo se hlasování), by měla do pěti let odstranit téměř všechna cla mezi Evropskou unií a Singapurskou republikou. Liberalizuje se také obchod se službami, včetně maloobchodního (retailového) bankovnictví a společnostem z Unie, například v odvětví železniční dopravy, se otevře přístup k singapurskému trhu s veřejnými zakázkami.

Dohoda zároveň poskytuje ochranu jedinečným evropským výrobkům, například včetně Českobudějovického piva, Žateckého chmelu či octu Aceto Balsamico di Modena. Posiluje také pracovní práva zaměstnanců a ochranu životního prostředí v Singapuru.

Obchodní dohoda vstoupí v platnost první den druhého měsíce po formálním potvrzení Radou (ministrů) EU. Dohody o ochraně investic a o partnerství a spolupráci vstoupí v platnost až po jejich ratifikaci členskými státy EU. Singapurská republika je jedním z největších obchodních partnerů Evropské unie v regionu. Obchodní výměna mezi Unií a Singapurem představuje téměř třetinu obchodu se zbožím a službami mezi EU a ASEAN a přibližně dvě třetiny celkového objemu investic mezi oběma entitami.

Zdechovský: Komise by se měla vážně zabývat situací neoprávněně pokutovaných řidičů kamionů

V souvislosti s přibývajícím počtem incidentů, kdy v kamionech jedoucích z Francie do Británie policie nalezla ilegální migranty, se na plénu Evropského parlamentu postavil na stranu řidičů europoslanec Tomáš Zdechovský. Situaci dlouhodobě sleduje a je proto přesvědčený, že v mnoha případech jsou sankcionováni nikoliv skuteční pašeráci, ale nevinní řidiči, kteří se i přes všechna bezpečnostní opatření stali obětmi organizovaného byznysu s převaděčstvím.

Zastal jsem se řidičů, protože znám těchto případů už desítky a jsou jako přes kopírák. Řidič dodrží všechny předpisy i všechny doporučené bezpečnostní postupy, prokáže, že o migrantech nevěděl, přesto je to on, kdo má platit statisícové pokuty,“ popisuje důvody zastání Zdechovský, který v roce 2017 k tématu vyvolal i plenární debatu s Komisí, od té doby se ale situace s postihováním řidičů příliš nezlepšila a ve Francii byl dokonce k dvouletému trestu odnětí svobody odsouzen řidič Jiří Sagan z Kladna, a to přestože mu v žádném případě nebyl prokázán úmysl pašovat, což je dle francouzského zákona nutné.

„Komisi jsem proto na plénu vyzval, aby se opravdu případy řidičů kamionů začala systematicky zabývat, protože současná situace je dlouhodobě neudržitelná,“ uzavírá Zdechovský a věří, že Komise jeho výzvu v zájmu bezpečnosti evropských občanů vyslyší.


KDU-ČSL

Michaela Šojdrová, © 2024 · Všechna práva vyhrazena | Ochrana osobních údajů | RSS kanál | Změnit nastavení cookies

Hexadesign